vrijdag 28 juni 2013

Boijmans Van Beuningen


Museum Boijmans Van Beuningen

14-6-2013

Het museum Boijmans Van Beuningen ligt aan het museumpark in Rotterdam. Het museum is voor beeldende kunst. Het heeft een grote collectie beroemde schilderijen, beelden en andere soorten kunstwerken.  Er is zelfs kunst van Jan van Eyck, Rembrandt, Salvador Dali en Jeff Koons. Door naar de namen van de kunstenaars te kijken die ik net heb opgenoemd kun je afleiden dat er zeer verscheidene kunst hangt. Van abstract tot surrealistisch en van kunst uit de vroege middeleeuwen tot de 21ste eeuw.

Door deze verscheidenheid in kunst valt er veel te bewonderen, het is een groot museum waar je niet zomaar eventjes door heen loopt. Voor sommige mensen is dit positief maar voor sommige ook negatief. Alles is mooi uitgestald op een logische wijze, je loopt door de gangen heen en ziet de vooruitgang in de kunst wereld. De kunstwerken uit de vroege middeleeuwen hangen in het begin zonder naam en in de naam van god, een paar kamers verder hangt bijvoorbeeld een kunstwerk van Piet Mondriaan een zeer grote sprong naar de moderne kunst. Het realistisch uit de middeleeuwen naar “de stijl” van nog niet zo heel lang geleden zijn haast tegenovergestelde, als je van maar één soort kunst houd is dit niet het soort museum waar je naartoe moet. Als je juist van wat afwisseling houdt is dit het perfecte museum.

Persoonlijk vond ik het Boijmans geweldig. Er waren veel dingen die ik al lang in het echt had willen zien, zoals de werken van Dali en van Jeff Koons waar ik erg fan van ben. Bij het vak tekenen gebruiken we het boek “beeldende begrippen” waar veel plaatjes in staan om de begrippen uit te leggen. Ik verbaasde me erover hoeveel kunst uit dat boek in het Boijmans hangt, wat erg leuk is om  te zien want dan weet je er al wat over. Dit maakte het voor mij veel makkelijker om sommige dingen te begrijpen. Ook de lessen van ckv over kunst en engagement hebben geholpen om kun st meer te begrijpen en ook te waarderen.

Het Boijmans is een zeer veelzijdig museum met beroemde kunstwerken door het hele gebouw uitgestald. Hoewel dit maakt het voor sommige mensen minder aantrekkelijk, maar toch ook voor andere mensen juist weer aantrekkelijk. Ik denk alleen dat niemand dit museum niet kan waarderen, omdat er altijd wel wat is wat je aanspreekt. Al met al dit museum is zeker het bezoeken waard, er zijn genoeg kunstwerken voor iedereen om te bewonderen en te interesseren.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten